Osynliga vattenstämplar på förpackningens yta ger effektivare sortering. Nu testar Aldi tekniken i samarbete med Digimarc och Wipak.
Som förberedelse för testfasen av HolyGrail 2.0-initiativet har Aldi South och Aldi Nord samarbetat med Digimarc och Wipak för att trycka osynliga koder på förpackningar, vattenstämplar, för att förbättra sorteringen av material vid insamling i slutet av livet. Aldis leverantörer, i samarbete med förpackningskonverteraren Greiner, har sett till att 18 olika smaker av Milsani kefir och yoghurt har fått digital vattenstämpelteknologi. Dessa produkter finns i Aldi-butiker på den tyska marknaden.
Vattenstämpeltekniken drivs av AIM-European Brands Associations och av Alliance to End Plastic Waste. Att använda den på förpackningar kommer att bidra till att förbättra sorteringen i avfallsanläggningar och öka återvinningen för en cirkulär ekonomi enligt AIM.
Tekniken innebär ett intelligent sätt att sortera materialen, vilket möjliggör högkvalitativa återvinningsresultat. Förpackningen kommer att upptäckas och avkodas av en högupplöst kamera på sorteringslinjen vid återvinningsanläggningen, som exakt separerar de olika materialen till deras motsvarande strömmar.
Aldis talesmän säger att de hoppas kunna bidra till denna fas av HolyGrail 2.0-initiativet genom att testa den tekniska och ekonomiska bärkraften hos vattenstämpeltekniker för att förbättra materialsortering. Denna test kommer att möjliggöra ytterligare undersökning av potentialen hos vattenstämpelteknologier som drivkraft för hållbara förpackningar.