AIPIA etablerar One-stop shop för Smart Food Chain

PUBLICERAD: 28 november 2023
UPPDATERAD: 28 november
Foto: Harry van Deursen.

Det fanns många nyheter på AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Associations, tolfte konferens i Amsterdam nyligen.

När AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Association höll sin tolfte konferensen i Amsterdam i november, fanns det mycket spännande att ta del av, både från scenen och bland utställarna. Packnews kollega, Harry van Deursen, redaktör på VerpakkingsManagement, rapporterar. Vi kommer att dela upp rapporten på ett par dagar.

På konferensen tillkännagav AIPIA-grundaren Eef de Ferrante etableringen av Smart Food Chain-konsortiet. Syftet är att skapa bättre samarbete mellan teknikföretag och varumärkesägare och på så sätt minimera matsvinnet. Dessutom sågs olika nya utvecklingar inom området ”aktiva och intelligenta förpackningar”.

– Vi har sagt ett tag att den aktiva och intelligenta förpackningsindustrin borde samarbeta mer, säger Eef de Ferrante.

– Det är därför vi tar initiativet med Smart Food Chain-konsortiet för att faktiskt börja bygga. Vi vill bilda en nätverkande grupp av företag som utvecklar och implementerar effektiva, smarta förpackningsteknologier. Syftet är att visa att det är möjligt att omstrukturera konventionella livsmedelskedjor med smarta förpackningar och data- och analyssystem.

AIPIAS grundare, Eef de Ferrante, leder en diskussion på scenen. Foto: AIPIA

– Vi vill bland annat förbättra användningen av data från smarta förpackningar, och förlänga livsmedels hållbarhet med användning av (aktiva) och hållbara förpackningar. Och genom att bättre integrera sensorer i leveranskedjan kan kvalitetskontrollen förbättras.

Varumärkesägare och producenter

Företag som är intresserade av att delta i projektet kan registrera sig hos AIPIA. Beroende på kompetens delar föreningen in företagen i fyra kunskapsområden: sensorer och identifieringssystem, smarta förpackningar och material, datasystem och dataanalys & supply chain management. Dessutom har olika varumärkesägare och förpackningstillverkare redan registrerat sig, såsom Unilever, AB InBev, Amcor, Tetra Pak och Sealed Air.

– Jag tror att marknaden är redo för det, säger Eef de Ferrante. Den tekniska utvecklingen har gått snabbt de senaste åren. Det är dags att tillämpa dem i ett bredare perspektiv. Vi börjar om från början och hoppas kunna presentera de första resultaten under nästa AIPIA-konferens i Amsterdam den 18 och 19 november 2024.

I år hölls AIPIA-konferensen i Amsterdam Beurs van Berlage samtidigt som Sustainable Packaging Summit. Utöver det varierande utbudet av föreläsningar fanns 55 utställare, varav 45 procent kom från smartförpackningsbranschen.

OLED-etikett från Inuru

För att få en förpackning att sticka ut kan en varumärkesägare välja att förse det med en OLED-etikett från Inuru. Det tyska teknikföretaget har utvecklat ultratunna OLED:er med vilka man kan förse förpackningar med glödande bokstäver, bilder eller logotyper. Inuru applicerar de små, platta, organiska lysdioderna på en tunn PET-etikett. Den kraft som krävs kommer från ett engångsbatteri.

– I framtiden kommer det till och med att vara möjligt att animera dem, säger Marcin Ratajczak från Inuru. Dessutom kan våra OLED:er varna om en produkt har gått ut eller ge produktinformation.

Foto: Harry van Deursen.

De tryckta, flexibla och organiska lysdioderna är ultratunna, självemitterande och gjorda av organiska halvledare. Med en autonom energiförsörjning lyser OLED:erna i flera veckor med integrerade (till exempel tryckta) batterier eller solcellselement. Ljuseffekten har en beröringsfri aktivering: kunden närmar sig hyllan och förpackningen börjar lysa, eller som med Cattier-champagne där varumärket lyser upp när konsumenten sätter fingrarna på etiketten.

Alitheon fingeravtrycksprogram förhindrar förfalskning av förpackningar

Amerikanska Alitheon demonstrerade sin fingeravtrycksprogramvara för förpackning för första gången.

– Det finns inte två förpackningar som är exakt lika, säger Roei Ganzarski, vd för Alitheon.

Hittills har företaget fokuserat på att identifiera och spåra produkter med sin FeaturePrint-mjukvara. Med hjälp av ett foto ”ser” och konverterar FeaturePrint Optical AI-programvara de minsta ytdetaljerna på fysiska föremål till en unik matematisk identitet. Från kretskort till klockor och samlarföremål: inga är exakt likadana, även om de kommer från samma produktionslinje. Detta är nu även möjligt för förpackningar.

Foto: Harry van Deursen

Med bara ett foto skapar Alitheons programvara ett ”fingeravtryck” av förpackningen, varefter den kan användas för att identifiera, autentisera och spåra produkten. För att bevisa att det fungerar visade Roei Ganzarski olika förpackningar i sin monter. Efter att ha fotograferat fyra till synes identiska flaskförslutningar en efter en kunde programvaran felfritt känna igen dem under olika slumpmässiga kontroller.

– Varje produkt skiljer sig, säger Ganzarski. Med kronhatten beror detta på hur de är stansade. Skillnaderna är extremt små, men vi kan upptäcka dem tack vare den höga upplösningen av antalet mätpunkter. Maximalt 60 mätpunkter tas från ett mänskligt fingeravtryck. Vi tar 5 000.

Den första piloten inom förpackningsindustrin är tillsamman med DS Smith.
– Vårt system känner felfritt av om en låda tillverkades av DS Smith eller ett annat företag, säger Ganzarski.

Foto: Miwa
Miwa även för flytande produkter

Miwa, som grundades 2016, levererar nu påfyllningssystem till olika stormarknader, vilket gör engångsförpackningar onödiga. Det tjeckiska företaget är också verksamt i fem Albert Heijn-butiker i Nederländerna. Nytt på AIPIA-mässan är införandet av ett doserings- och påfyllningssystem för flytande produkter.

– Vi är fortfarande i pilotfasen, säger grundaren Mirek Lizec. Systemet har nu utvecklats för icke-livsmedelsprodukter och pastöriserade produkter som ketchup.

Det som gör Miwas system intressant är användningen av återanvändbara kapslar som innehåller påsar med fylld produkt. Dessa kapslar har ett chip med information om den fyllda produkten. De stapelbara kapslarna skickas till återförsäljaren på pallar, där butiksanställda placerar dem i modulära doseringsenheter. Kapselns chip kommunicerar med enheterna i butiken, så att butiken ’vet’ vilka produkter som finns tillgängliga i vilka mängder. Konsumenten väljer produkt och önskad mängd med hjälp av Miwa-appen, varefter doseringsenheten doserar in produkten i den återanvändbara förpackningen. Denna förpackning kan bestå av standard återförslutningsbar förpackning eller en Miwa-kopp, som även innehåller ett chip. Systemet känner igen koppen och ägaren och ser att produkten är fylld.
Miwa erbjuder nyligen även singelautomater för exempelvis kaféer och cateringbranschen.

– Med vårt system sparar en restaurang eller kaffebar på förpackningsmaterial och kommer aldrig att få slut på produkten, eftersom vårt system beställer nytt automatiskt och i tid, säger Lizec.

– Det kan vara en lösning för plastmuggarna som snart kommer att förbjudas enligt SUP-förordningen.

Rapporten fortsätter i morgon.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Absolut kombinerar pappersflaska och pappersförslutning för första gången

Absolut har nu med framgång testat kombinationen av pappersbaserad förslutning och pappersflaska som en del av företagets pågående vision att skapa en helt biobaserad flaska. Förslutningen är ett samarbete med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerar pappersflaska och pappersförslutning för första gången

Välskrivet och lättläst om svensk kartongindustris historia

”Kartong – en svensk industrihistoria”, är namnet på en ny bok författad av Anders Luthbom. Den ingår i Skogsindustriernas industrihistoriska utskotts skriftserie.
Kartongbokenx
Välskrivet och lättläst om svensk kartongindustris historia

Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz går i pension

Efter tio år lämnar Johanna Ragnartz sitt uppdrag som vd för Håll Sverige Rent vid årsskiftet.
Johannax
Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz går i pension

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens