Det fanns många nyheter på AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Associations, tolfte konferens i Amsterdam nyligen.
När AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Association höll sin tolfte konferensen i Amsterdam i november, fanns det mycket spännande att ta del av, både från scenen och bland utställarna. Packnews kollega, Harry van Deursen, redaktör på VerpakkingsManagement, rapporterar. Vi kommer att dela upp rapporten på ett par dagar.
På konferensen tillkännagav AIPIA-grundaren Eef de Ferrante etableringen av Smart Food Chain-konsortiet. Syftet är att skapa bättre samarbete mellan teknikföretag och varumärkesägare och på så sätt minimera matsvinnet. Dessutom sågs olika nya utvecklingar inom området ”aktiva och intelligenta förpackningar”.
– Vi har sagt ett tag att den aktiva och intelligenta förpackningsindustrin borde samarbeta mer, säger Eef de Ferrante.
– Det är därför vi tar initiativet med Smart Food Chain-konsortiet för att faktiskt börja bygga. Vi vill bilda en nätverkande grupp av företag som utvecklar och implementerar effektiva, smarta förpackningsteknologier. Syftet är att visa att det är möjligt att omstrukturera konventionella livsmedelskedjor med smarta förpackningar och data- och analyssystem.
– Vi vill bland annat förbättra användningen av data från smarta förpackningar, och förlänga livsmedels hållbarhet med användning av (aktiva) och hållbara förpackningar. Och genom att bättre integrera sensorer i leveranskedjan kan kvalitetskontrollen förbättras.
Varumärkesägare och producenter
Företag som är intresserade av att delta i projektet kan registrera sig hos AIPIA. Beroende på kompetens delar föreningen in företagen i fyra kunskapsområden: sensorer och identifieringssystem, smarta förpackningar och material, datasystem och dataanalys & supply chain management. Dessutom har olika varumärkesägare och förpackningstillverkare redan registrerat sig, såsom Unilever, AB InBev, Amcor, Tetra Pak och Sealed Air.
– Jag tror att marknaden är redo för det, säger Eef de Ferrante. Den tekniska utvecklingen har gått snabbt de senaste åren. Det är dags att tillämpa dem i ett bredare perspektiv. Vi börjar om från början och hoppas kunna presentera de första resultaten under nästa AIPIA-konferens i Amsterdam den 18 och 19 november 2024.
I år hölls AIPIA-konferensen i Amsterdam Beurs van Berlage samtidigt som Sustainable Packaging Summit. Utöver det varierande utbudet av föreläsningar fanns 55 utställare, varav 45 procent kom från smartförpackningsbranschen.
OLED-etikett från Inuru
För att få en förpackning att sticka ut kan en varumärkesägare välja att förse det med en OLED-etikett från Inuru. Det tyska teknikföretaget har utvecklat ultratunna OLED:er med vilka man kan förse förpackningar med glödande bokstäver, bilder eller logotyper. Inuru applicerar de små, platta, organiska lysdioderna på en tunn PET-etikett. Den kraft som krävs kommer från ett engångsbatteri.
– I framtiden kommer det till och med att vara möjligt att animera dem, säger Marcin Ratajczak från Inuru. Dessutom kan våra OLED:er varna om en produkt har gått ut eller ge produktinformation.
De tryckta, flexibla och organiska lysdioderna är ultratunna, självemitterande och gjorda av organiska halvledare. Med en autonom energiförsörjning lyser OLED:erna i flera veckor med integrerade (till exempel tryckta) batterier eller solcellselement. Ljuseffekten har en beröringsfri aktivering: kunden närmar sig hyllan och förpackningen börjar lysa, eller som med Cattier-champagne där varumärket lyser upp när konsumenten sätter fingrarna på etiketten.
Alitheon fingeravtrycksprogram förhindrar förfalskning av förpackningar
Amerikanska Alitheon demonstrerade sin fingeravtrycksprogramvara för förpackning för första gången.
– Det finns inte två förpackningar som är exakt lika, säger Roei Ganzarski, vd för Alitheon.
Hittills har företaget fokuserat på att identifiera och spåra produkter med sin FeaturePrint-mjukvara. Med hjälp av ett foto ”ser” och konverterar FeaturePrint Optical AI-programvara de minsta ytdetaljerna på fysiska föremål till en unik matematisk identitet. Från kretskort till klockor och samlarföremål: inga är exakt likadana, även om de kommer från samma produktionslinje. Detta är nu även möjligt för förpackningar.
Med bara ett foto skapar Alitheons programvara ett ”fingeravtryck” av förpackningen, varefter den kan användas för att identifiera, autentisera och spåra produkten. För att bevisa att det fungerar visade Roei Ganzarski olika förpackningar i sin monter. Efter att ha fotograferat fyra till synes identiska flaskförslutningar en efter en kunde programvaran felfritt känna igen dem under olika slumpmässiga kontroller.
– Varje produkt skiljer sig, säger Ganzarski. Med kronhatten beror detta på hur de är stansade. Skillnaderna är extremt små, men vi kan upptäcka dem tack vare den höga upplösningen av antalet mätpunkter. Maximalt 60 mätpunkter tas från ett mänskligt fingeravtryck. Vi tar 5 000.
Den första piloten inom förpackningsindustrin är tillsamman med DS Smith.
– Vårt system känner felfritt av om en låda tillverkades av DS Smith eller ett annat företag, säger Ganzarski.
Miwa även för flytande produkter
Miwa, som grundades 2016, levererar nu påfyllningssystem till olika stormarknader, vilket gör engångsförpackningar onödiga. Det tjeckiska företaget är också verksamt i fem Albert Heijn-butiker i Nederländerna. Nytt på AIPIA-mässan är införandet av ett doserings- och påfyllningssystem för flytande produkter.
– Vi är fortfarande i pilotfasen, säger grundaren Mirek Lizec. Systemet har nu utvecklats för icke-livsmedelsprodukter och pastöriserade produkter som ketchup.
Det som gör Miwas system intressant är användningen av återanvändbara kapslar som innehåller påsar med fylld produkt. Dessa kapslar har ett chip med information om den fyllda produkten. De stapelbara kapslarna skickas till återförsäljaren på pallar, där butiksanställda placerar dem i modulära doseringsenheter. Kapselns chip kommunicerar med enheterna i butiken, så att butiken ’vet’ vilka produkter som finns tillgängliga i vilka mängder. Konsumenten väljer produkt och önskad mängd med hjälp av Miwa-appen, varefter doseringsenheten doserar in produkten i den återanvändbara förpackningen. Denna förpackning kan bestå av standard återförslutningsbar förpackning eller en Miwa-kopp, som även innehåller ett chip. Systemet känner igen koppen och ägaren och ser att produkten är fylld.
Miwa erbjuder nyligen även singelautomater för exempelvis kaféer och cateringbranschen.
– Med vårt system sparar en restaurang eller kaffebar på förpackningsmaterial och kommer aldrig att få slut på produkten, eftersom vårt system beställer nytt automatiskt och i tid, säger Lizec.
– Det kan vara en lösning för plastmuggarna som snart kommer att förbjudas enligt SUP-förordningen.
Rapporten fortsätter i morgon.