Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan det göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt? Packnews danska redaktör, Søren Winsløw börjar med att hälsa på Heidelberg.
Heidelberg, är mest kända för sina tryckpressar, men ligger också bakom utvecklingen av mjukvara för både prepress-, inpress- och postpress-lösningar, för att höra om deras AI-implementationer och erfarenheter. Direktör för Heidelberg Nordic, Jens Cronval, välkomnar tillsammans med produktspecialisterna Brian Hansen och Poul Breindal.
Drömmen om den operatörsfria tryckmaskinen
– AI används redan flitigt i Heidelbergs maskiner. I arbetet med att automatisera maskinerna och minska omställningstiden, samt tiden det tar att avveckla produktionen, spelar artificiell intelligens en oerhört viktig roll, och den kommer bara att växa härifrån. Visionen är att vi en dag ska ha en tryckmaskin som till stor del kan manövreras med en på/av-knapp, säger Poul Breindal.
Redan under Drupa 2016 lanserade Heidelberg det så kallade ”Push-to-Stop”-konceptet som innebär att tryckmaskinerna kan bearbeta upp till femtio jobb automatiskt. Konceptet är att utskriftsjobb i samma papperskvalitet och format produceras och bearbetas helt automatiskt. Det enda tryckeriet måste se till är att det finns tryckplåtar klara i kassetterna och papper klart i mataren. I stället för att starta de enskilda delarna av jobbändringsprocesserna manuellt via kontrollpanelen, måste tryckeriet aktivt stoppa maskinen om han så önskar = Push-to-Stop. Det gäller att ha ett regelverk som kan implementeras på ett antal enhetliga uppgifter. Något annat är att låta maskinen själv bestämma hur uppgifterna ska utföras, vilket kommer att kräva AI-baserade lösningar.
Big data samlas in via molnet
Brian Hansen förklarar att två saker behövs för att arbeta med AI. En är digitaliseringen av den grafiska utrustningen. Idag är en Heidelberg-tryckpress utrustad med hundratals sensorer som var och en säger något om maskinens eller förbrukningsvarornas skick och kvalitet. Det måste helt enkelt vara möjligt att analysera maskinens effektivitet under produktion, förbrukning och resultatet. Den andra förutsättningen är insamling av all information som maskinen genererar – big data – som ska ligga till grund för de beslut som AI ska fatta. Detta görs via Heidelbergs Kundportal, som är en molnbaserad kundplattform. Varje dag samlas tusentals bitar av information från produktionsutrustning över hela världen. Datamönster identifieras och deras effekt på produktionen lärs ut.
Var hittar man AI idag i Heidelberg?
Bland de viktigaste AI-stödda funktionerna på Heidelberg idag är den ”virtuella skrivarassistenten” PAT (Performance Advisor Technology). Mjukvaran PAT analyserar kontinuerligt produktionshastighet, omställningstid och kvalitet och kommer med förslag på relevanta förbättringar i form av till exempel luftjusteringar, rulljusteringar, optimering av tvättprogram, ändrad användning av förbrukningsvaror, operatörsutbildning m.m. Systemet är självlärande i den meningen att PAT själv övervakar effekten när de föreslagna förändringarna har gjorts. Därmed optimeras hela processen kontinuerligt. Brian Hansen tillägger att de kontinuerligt jobbar med att lägga till nya funktioner i PAT, så att de med tiden även ska kunna hantera spökbilder, duplicering och mycket mer via AI.
Intellistart 3-programvaran tittar på det aktuella jobbet i maskinen och jämför det med nästa jobb i kön och definierar sedan alla nödvändiga steg för jobbytet utan någon operatörsinblandning. Intellistart 3 genererar automatiskt de nödvändiga stegen för det intelligenta jobbytet i form av en dynamisk och processorienterad lista. Det ger ett effektivt och snabbt jobbyte utan stillestånd och operatörsingripande.
Mjukvaran Color Assistant Pro, i kombination med Heidelbergs Inpress Control (inline färgkontroll), kommer automatiskt att justera färgzonsöppningarna i förhållande till den laddade färgkurvan. När jobbet körs utvärderar Color Assistant Pro alla färgzonsändringar som gjorts av skrivaren eller Inpress Control för att få ett OK-ark jämfört med den ursprungliga CIP4-färgprofilen. Ändringarna används för att korrigera den relevanta färgkurvan med hänsyn till färg och papperskvalitet. På så sätt uppnås korrekt färgtäckning ännu snabbare nästa gång den givna papperskvaliteten finns i maskinen.
Vad ger det användarna?
– Det säger sig självt att det ger en snabbare konvertering och mindre returpapper. Till exempel kan övergångstiden som en operatör använder för att manuellt växla mellan två jobb ändras från tre minuter till tre sekunder. Om du har tjugo jobb på en dag är det nästan en timmes extra produktionstid. Vi har gott om data för att dokumentera det, säger Brian Hansen och visar mig ett utdrag från en presentation han nyligen visade för en kund.
Men lika viktigt handlar det om att ta itu med problemet att det blir allt färre som kan utnyttja en traditionell grafisk maskinpark. Inte bara tryckmaskiner, utan även all annan utrustning.
– Vi hör om det problemet hela tiden, oavsett var i världen vi befinner oss. Så automation och effektivitet baserad på AI är ett verktyg för överlevnad, säger Brian Hansen.
Utmaningar och möjligheter
Jens Cronval tillägger:
– AI är redan en oundviklig del av vår vardag. Det kommer att ta mycketplats på DRUPA och Heidelberg kommer att ligga långt fram. Den skepsis som många har bygger ofta på att vi inte vet tillräckligt om det.
Heidelbergs utvecklingsavdelning har arbetat med AI i många år, och har inte bara implementerat några fantastiska lösningar i vår tryckpressmjukvara, utan använder den också aktivt i utvecklingen av mjukvara för att både kontrollera kvaliteten på all kod som produceras och inte minst för att kontrollera säkerhetsläckor. Så jag tror att Heidelberg är extremt väl rustat för en framtid med AI och att kunderna kan känna sig trygga i vårt företag.