”Adopt a Tree” – nysatsning från Iggesund Paperboard

PUBLICERAD: 1 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”För oss är det viktigt alla våra kunder inser hur vi tar ansvar för våra skogar”|betonar Annica Bresky|VD för Iggesund Paperboard. (Bild Iggesund Paperboard)

Iggesund Paperboard har börjat dela ut presentkort, som innebär att företaget planterar tio träd för dem, som väljer att lösa in sina presentkort. Ett planteringsmoget område i Nianfors i Hälsingland har reserverats och där finns plats för plantor för så många som 3.000 kunder.
”Skogarna är vår planets lungor och en förutsättning för människans långsiktiga överlevnad. Välskötta skogar förvandlar koldioxid till livgivande syre och fungerar som naturens egen kolsänka”, säger Annica Bresky, VD för Iggesund Paperboard, när hon engagerat berättar om företagets satsning ”Adopt a Tree”.

”Vi vill göra det tydligt för alla våra kunder att i priset för våra kartongkvaliteter Invercote eller Incada ingår en återplantering, som ska ge oss minst lika mycket skog tillbaka, som det vi skördat. Vi vill sätta ljuset på att vårt kartongmaterial är ett av få förpackningsmaterial, som faktiskt ger något tillbaka till naturen”, fortsätter Annica Bresky.

Iggesund ingår i Holmenkoncernen, som idag finns på FN:s lista över värdens 100 mest hållbara företag. Inom koncernen produceras årligen mer än 30 miljoner plantor och detta är ett viktigt inslag i koncernens strategi för återplantering. Enligt svensk lagstiftning är den, som skördar skog, också ansvarig för att återskapa skog. I praktiken innebär detta att man måste plantera minst tre plantor för varje avverkat träd.

”Självklart skulle vi ändå ha planterat, i enlighet med lagen och i enlighet med gott skogsmannaskap. Men en stor del av våra kunder ute i världen är inte medvetna om det ansvarstagande för återplantering, som faktiskt ingår i vårt affärserbjudande. Den som köper Invercote eller Incada ska veta att det ingår ett återplanteringsprogram, som säkerställer att skogstillgångarna är intakta eller ökar”, fortsätter Annica Bresky.

Iggesund använder träfibrer och vatten i produktionen. Fibrerna kan återvinnas flera gånger, innan deras biogena energivärde slutligen kan tas tillvara genom förbränning. Det vatten, som tas in i processen, renas i två steg, innan det används och efter användningen renas det i ytterligare tre steg och lämnas sedan tillbaka till havet.

”Jag är stolt över att arbeta i ett företag där hållbarheten är så prioriterad. Vi är storskaliga, men vår miljöpåverkan är försvinnande liten jämfört med de flesta andra branscher”, understryker Annica Bresky.

Holmenkoncernen, där Iggesund Paperboard ingår, kan blicka tillbaka på en avverkningsstatistik från 1948, som visar att företagets skogstillgångar hela tiden ökar. Inte vid något tillfälle sedan dess har man avverkat mer än den årliga tillväxten i skogen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker