Absolut visar sin pappersflaska på Way Out West-festivalen

PUBLICERAD: 5 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

På musikfestivalen Way Out West serverar Absolut cocktails och färdigblandade vodkadrinkar – och visar upp sin prototyp till en vodkaflaska tillverkad i papper! (Bild Absolut)|Pappersflaskan är utvecklad av danska startup-företaget EcoXpac.|EcoXpac ägs av BillerudKorsnäs, som håller på att bilda ett joint venture med globala förpackningsjätten Alpla för att påskynda utvecklingen och marknadsföringen av EcoXpacs pappersflaska.

På musikfestivalen Way Out West (WOW), som äger rum i Göteborg 8 – 10 augusti, kommer svenska vodkaproducenten Absolut att visa en prototyp till vodkaflaska tillverkad i papper!

Absolut skriver i ett pressmeddelande att man jobbar på flera fronter för att minska påverkan på miljön globalt och ett sådant område är förpackningar, vilket i dryckesbranschen har en betydande inverkan på miljön. Absolut har därför inlett ett samarbete med den danska tech startupen EcoXpac, som ägs av pappersföretaget BillerudKorsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla. Som Packnews tidigare skrivit om, har EcoXpac tagit fram en flaska gjord av papper, vilken BillerudKorsnäs och Alpla nu i ett joint venture ska utveckla och marknadsföra på bred basis. (Läs HÄR)

”Vårt hållbarhetsengagemang är något som vi i allra högsta grad har gemensamt med Way Out West, vilket gör festivalen till den perfekta platsen för att lansera projektet. Sverige blir den första marknaden, där konsumenter nu får uppleva Absoluts nya förpackning” berättar Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Absolut.

Absolut är för andra året i rad officiell vodkapartner till WOW och förutom att presentera en prototyp till vodkaflaska i papper kommer man också att servera cocktails och den färdigblandade vodkabaserade drinken Absolut Mixt på WOW:s VIP-område och i Absoluts ”NedbrytningsBAR” vid Lilla Dammen.

”Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100 procent biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper, som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även barriären ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar, men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj”, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.

I Absoluts ”NedbrytningsBAR” kommer man dagligen att servera 50 stycken Absolut Mixt i den nya pappersflaskan, som är ett första steg mot att uppdatera Absoluts ikoniska förpackningsdesign.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024