Absolut visar sin pappersflaska på Way Out West-festivalen

PUBLICERAD: 5 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

På musikfestivalen Way Out West serverar Absolut cocktails och färdigblandade vodkadrinkar – och visar upp sin prototyp till en vodkaflaska tillverkad i papper! (Bild Absolut)|Pappersflaskan är utvecklad av danska startup-företaget EcoXpac.|EcoXpac ägs av BillerudKorsnäs, som håller på att bilda ett joint venture med globala förpackningsjätten Alpla för att påskynda utvecklingen och marknadsföringen av EcoXpacs pappersflaska.

På musikfestivalen Way Out West (WOW), som äger rum i Göteborg 8 – 10 augusti, kommer svenska vodkaproducenten Absolut att visa en prototyp till vodkaflaska tillverkad i papper!

Absolut skriver i ett pressmeddelande att man jobbar på flera fronter för att minska påverkan på miljön globalt och ett sådant område är förpackningar, vilket i dryckesbranschen har en betydande inverkan på miljön. Absolut har därför inlett ett samarbete med den danska tech startupen EcoXpac, som ägs av pappersföretaget BillerudKorsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla. Som Packnews tidigare skrivit om, har EcoXpac tagit fram en flaska gjord av papper, vilken BillerudKorsnäs och Alpla nu i ett joint venture ska utveckla och marknadsföra på bred basis. (Läs HÄR)

”Vårt hållbarhetsengagemang är något som vi i allra högsta grad har gemensamt med Way Out West, vilket gör festivalen till den perfekta platsen för att lansera projektet. Sverige blir den första marknaden, där konsumenter nu får uppleva Absoluts nya förpackning” berättar Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Absolut.

Absolut är för andra året i rad officiell vodkapartner till WOW och förutom att presentera en prototyp till vodkaflaska i papper kommer man också att servera cocktails och den färdigblandade vodkabaserade drinken Absolut Mixt på WOW:s VIP-område och i Absoluts ”NedbrytningsBAR” vid Lilla Dammen.

”Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100 procent biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper, som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även barriären ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar, men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj”, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.

I Absoluts ”NedbrytningsBAR” kommer man dagligen att servera 50 stycken Absolut Mixt i den nya pappersflaskan, som är ett första steg mot att uppdatera Absoluts ikoniska förpackningsdesign.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco