Här är ”Absolut Comeback” – flaskan som hyllar återvinning

PUBLICERAD: 5 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Absolut Comeback” hyllar återvinning och cirkulär ekonomi och i flaskan ingår synliga delar av krossat, återvunnet glas. (Bild Absolut Company)

Absolut Company och glasförpackningstillverkaren Ardagh Glass har utvecklat en ny iögonfallande vodkaflaska i begränsad upplaga. Flaskan, som kallas ”Absolut Comeback”, hyllar den cirkulära ekonomin och belyser behovet av att återvinna och återanvända våra befintliga resurser.

Designen till den nya flaskan är utvecklad av Ardaghs designteam tillsammans med kommunikations- och designbyrån Drama Queen Communications. Avsikten var att skapa en flaskdesign baserad på återvunnet glas för att främja och visualisera fördelarna med återvinning. Tillsammans utvecklade de ”Absolut Comeback”, som till minst 41 procent består av återvunnet glas och där faktiska delar av trasigt glas ingår i själva flaskan!

För att skapa den annorlunda flaskan krävdes en detaljerad process, där flera designteam var involverade. 3D-utskrifter, digital scanning och virtuella skulpteringstekniker användes för att skapa den slutgiltiga flaskan, som skulle förena utseendet och formen hos den klassiska Absolut-flaskan med känslan och upplevelsen av faktiskt återvunnet glas.

Absolut Vodkas ikoniska glasflaskor tillverkas vid Ardagh Glass svenska glasbruk Limmared mellan Borås och Gislaved.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024