Här är ”Absolut Comeback” – flaskan som hyllar återvinning

PUBLICERAD: 5 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Absolut Comeback” hyllar återvinning och cirkulär ekonomi och i flaskan ingår synliga delar av krossat, återvunnet glas. (Bild Absolut Company)

Absolut Company och glasförpackningstillverkaren Ardagh Glass har utvecklat en ny iögonfallande vodkaflaska i begränsad upplaga. Flaskan, som kallas ”Absolut Comeback”, hyllar den cirkulära ekonomin och belyser behovet av att återvinna och återanvända våra befintliga resurser.

Designen till den nya flaskan är utvecklad av Ardaghs designteam tillsammans med kommunikations- och designbyrån Drama Queen Communications. Avsikten var att skapa en flaskdesign baserad på återvunnet glas för att främja och visualisera fördelarna med återvinning. Tillsammans utvecklade de ”Absolut Comeback”, som till minst 41 procent består av återvunnet glas och där faktiska delar av trasigt glas ingår i själva flaskan!

För att skapa den annorlunda flaskan krävdes en detaljerad process, där flera designteam var involverade. 3D-utskrifter, digital scanning och virtuella skulpteringstekniker användes för att skapa den slutgiltiga flaskan, som skulle förena utseendet och formen hos den klassiska Absolut-flaskan med känslan och upplevelsen av faktiskt återvunnet glas.

Absolut Vodkas ikoniska glasflaskor tillverkas vid Ardagh Glass svenska glasbruk Limmared mellan Borås och Gislaved.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco