Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?
DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen
Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Aktuella siffror om prisutvecklingen på wellpapp, kartong och polyeten
I samband med Scanpack introducerade Packnews indexverktyget PackIndx debut och intresset från besökare var stort. Att kunna följa prisutvecklingen på råvaror kontinuerligt är av stort intresse för de flesta förpackningsföretag och deras kunder. PackIndx uppdateras månatligen och nu finns nya siffror på plats.
Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna
Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
Coca-Cola flyttar fram sina miljömål till år 2035
Många av de stora varumärkesjättarna får nu krypa till korset och erkänna att de ambitiösa miljömål man hade för sina förpackningar år 2018 inte kommer att kunna uppfyllas. Då kände man att man skapade sig lite utrymme och fick stopp på den kritik som fanns, men det är egentligen ingen överraskning att man inte lyckades. Nu meddelar Coca-Cola Company att man sätter nya mål mot år 2035.
ULMA Packaging stärker sin närvaro i Sverige genom köp av PackDesign
Som en del av sin globala expansionsstrategi och engagemang för lokal service har ULMA Packaging, med huvudkontor i Oñati, Spanien, förvärvat samtliga aktier i PackDesign AB med säte i Lomma. Företaget är specialiserat på skräddarsydda förpackningslösningar.
Förpackningen kan vara porten till en digital värld full av berättelser
Under AIPIA Smart Packaging World Congress 2024 i Amsterdam, gav Alix Coudier, Global Head of Marketing Technology & Data på Lipton Teas and Infusions, en omfattande presentation om Liptons vision för framtiden för smarta förpackningar. Denna presentation, med titeln From Leaf to Life, betonade hur Lipton vill ansluta konsumenter med sina produkter genom innovativ, konsumentorienterad teknik.
Eef de Ferrante. AIPIA, om smarta förpackningar: ”Datadelning är nyckeln”
AIPIA World Congress 2024, som organiserades av Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) i samarbete med AWA Alexander Watson Associates, ägde rum den 18 och 19 november på Novotel RAI i Amsterdam. Harry van Deursen, redaktör på den holländska förpackningstidningen Verpakkingsmanagement, var på plats. De närmaste dagarna publicerar vi några nedslag därifrån.
BEWI invigde cirkulär hubb i Norrköping
BEWI har invigt en ny anläggning i Norrköping för återvinning av EPS. Den är den första i sitt slag i Sverige och presenterades för kunder, leverantörer och samarbetspartners den 27 november. Bland dessa fanns välkända företag som STENA Recycling, Site ZERO, Renall, Elgiganten och flera andra.
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer
Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Rör vid flaskan och etiketten lyser upp
Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Positivt med överenskommelse om avskogningsförordningen enligt Skogsindustrierna
Den så kallade avskogningsförordningen (EUDR) som EU ville få på plats redan vid årsskiftet, har nu skjutits på framtiden. Den har varit, och är, omdebatterad och från skogsindustrin har det framförts att tiden är för knapp för en implementering. Skogsindustrierna välkomnar att Europaparlamentet och medlemsländerna nu enats om att skjuta fram det.
Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen
Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging
Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.