57 ton plast försvann från Kavlis förpackningar i fjol

PUBLICERAD: 28 januari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Under 2021 bantade Kavli bort 57 ton plast från förpackningarna med Amerikansk dressing och Eriks såser. Dessutom gjorde man miljöförbättrande förändringar i förpackningarna för Bärry och Planti. (Bild Kavli. Bilden är ett montage)|Victoria Voss är hållbarhetschef på Kavli. (Bild victoriavoss.se)

Under 2021 ökade livsmedelsproducenten Kavli sitt hållbarhetsarbete inom förpackningar och bantade bort 57 ton plast från kända varumärken som Kavli Amerikansk dressing, Eriks såser, m fl.

Victoria Voss är hållbarhetschef på Kavli. (Bild victoriavoss.se)

”På Kavli har vi gjort förpackningar till ett område av högsta prioritet på vår hållbarhetsagenda, vilket vi bland annat visat genom att underteckna både DLF:s Plastinitiativ och Livsmedelsföretagens Hållbarhetsmanifest. Under det gångna året är vi stolta över att ha åstadkommit stora plastminskningar”, säger Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli.

Under varumärket Kavli minskade Kavli Sverige under 2021 plasten i tuberna med Amerikansk dressing med 44 procent i den stora 425-grams tuben och med 17 procent i den mindre 230-grams tuben. Totalt blev det en plastminskning med 47 ton på årsbasis. Och till burkarna med Eriks såser introducerade man en ny plastburk i början av året, som innehöll nio procent mindre plast. Det innebär på årsbasis en plastminskning med 10 ton i Eriks-burkarna, som dessutom alla tillverkas av återvunnen plast.

Dessutom introducerade Kavli under våren 2021 ett 100 procent återvinningsbart polypropenmaterial i plastbägarna till produkten Bärry och i vätskekartongförpackningarna till Planti lanserade man nya skruvkorkar tillverkade av en bioplast, som har tallolja som råmaterial. Talloljan är en restprodukt vid nordisk papperstillverkning.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx