3D-pennan är här

PUBLICERAD: 30 januari 2014
UPPDATERAD: 24 januari

3D-pennan - low
Idag lanserar prylshoppen CoolStuff den nya produkten 3Doodler: världens första 3D-printpenna. Den använder liknande teknik som en 3D-printer för att smälta och kyla plast – vilket innebär att användaren kan lyfta pennan från papperet och bokstavligt talat rita i luften.

Som så många andra geniala produkter uppstod 3Doodler på crowdfundingsidan Kickstarter.com, där privatpersoner stöttar projekt de vill ska bli verklighet. Med 2,3 miljoner dollar donerade är pennan en av de mest stöttade i sajtens historia.

CoolStuff blir exklusiv återförsäljare av 3Doodler i Norden, och är dessutom först att lansera den internationellt.

– Att vi är först i världen med att sälja 3Doodler är vi mycket stolta över! Det har vi lyckats förhandla oss till genom att visa upp ett track record av att erbjuda de roligaste och coolaste prylarna först, säger Christian Omander, en av CoolStuffs grundare.

Pennan laddas med plaststickor. När användaren trycker på knappen börjar plasten smälta, matas ut ur pennans topp och samtidigt kyls ner och stelna. Det innebär att man kan lyfta pennan från pappret och fortsätta rita i luften.

– Du kan göra allt från enkla kladdteckningar till avancerade 3D-modeller. Ska du ge dig på avancerade modeller behöver du såklart ha tränat lite först, men i övrigt är det bara kreativiteten som sätter gränserna, säger Christian Omander.

– Den som är kreativ och lekfull och gillar att rita, kladda och skapa så kommer att älska 3Doodler. Vem kan motstå att få rita i luften?

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x