Återvinningsbar pall

PUBLICERAD: 21 mars 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Crossborder Leif Gustafsson - lowLeif Gustafsson

Crossborder Technologies återvinningsbara lastpall ses som ett genom­brott inom ett område där inte mycket har hänt de senaste årtiondena. Under 2013 tecknade man flera avtal med ett antal kända företag och i år räknar man med en kraftigt ökad försäljning.

Den årliga tillverkningen av lastpallar i världen totalt beräknas vara mer än 1,5 miljarder. Trots det är lastpallar en produkt som knappt har utvecklats sedan 40-talet; tunga modeller i trä är fortfarande standard. Förutsättningarna för ett miljövänligt alternativ, med lägre vikt och längre livslängd, torde vara mycket goda.

Crossborders lastpall är byggd i korrosionsskyddad höghållfast stålplåt, ett material med stora fördelar gentemot plast och trä. En pall i stål är lätt att hålla ren och därför mycket lämplig för transporter av till exempel livsmedel. Den tål värme och kyla långt bättre än plast och renheten är mycket högre jämfört med såväl plast som trä. En viktig fördel är också den minskade brandbelastningen och industrin kan spara stora pengar genom att slippa investera i sprinklersystem och brandväggar. Därtill kommer man ner i kostnad när det gäller återtransport av tomma emballage. Pallens låga vikt är samtidigt ett stort plus, då den bidrar till att minska belastnings- och förslitningsskador hos användarna.

Midroc New Technology, MNT, investerar i banbrytande svenska innovationer med global potential, alltid med miljöfokus. MNT gick in i Crossborder Technologies 2006 och sedan dess har ett intensivt arbete pågått för att tillsammans med bolagets kunder förbättra produkten.

– Vi kämpade länge med produktutvecklingen. Tillsammans med våra kunder har vi över tid förbättrat produkten och gjort den till vad den är i dag. Nu har vi en lastpall som passar vårt moderna samhälle och våra kunders behov, säger Leif Gustafsson, sälj- och marknadschef på Crossborder Technologies.

Företaget står nu inför sitt stora genombrott och räknar med en kraftigt ökad försäljning 2014. Med tanke på att allt fler företag arbetar aktivt med att förbättra arbetsmiljön ligger pallen helt rätt i tiden. ”Clean Factory”, renhet, och ”Lean”, effektivare flöden, är strategier som blir allt vanligare, men samtidigt områden där Sverige ligger en bit efter många länder.

– Med tanke på industrins stora intresse spår vi en mycket ljus framtid, säger Leif Gustafsson.

Läs vidare

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Hon tar över vd-stolen

Malin Jennerholm som har lång erfarenhet på ledande positioner inom livsmedelsbranschen blir ny vd på Svenska Retursystem efter årsskiftet.
Malin-Jennerholm-scaled

DS Smith går över till palltopp i wellpapp

Förpackningsföretaget skiftar från sträckfilm i plast till att använda wellpappark på toppen av sina leveranspallar.
Pall_DSsmith

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax