224 000 ton mat och dryck i avloppet

PUBLICERAD: 20 augusti 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Naturvårdsverket Matsvinn

En ny unik studie utförd på uppdrag av Naturvårdsverket och Livsmedelsverket visar att svenska hushåll häller ut cirka 224 000 ton mat och dryck via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kilo per person. Mycket som hälls ut hade kunnat ätas eller drickas.

Den främsta anledningen till att maten eller drycken hälls ut är att den blivit över från till exempel en måltid. Andra anledningar är att varan blivit gammal eller att bäst-före-datumet har passerat.

-Att titta på det vi häller ut via avloppet har aldrig gjorts tidigare och studien ger oss värdefull kunskap om de totala mängderna matavfall som hushållen slänger. berättar Christina Jonsson, samordnare för avfallsstatistik, Naturvårdsverket

De hushåll som slänger mest enligt undersökningen är de som består av endast en person. Där är siffran så hög som 32 kilo matavfall i avloppet per person och år. Totalt, om man räknar med både det som hälls ut i avloppet och det som slängs i soppåsen, slänger hushållen i genomsnitt 107 kilo matavfall per person och år. Tillsammans med Livsmedelsverket och Jordbruksverket genomför Naturvårdsverket ett gemensamt regeringsuppdrag med olika insatser för att minska matsvinnet.

-Att mat slängs är inte bra, varken för miljön eller för den egna plånboken. Livsmedelsverket kommer i höst göra en kommunikationskampanj för att uppmärksamma frågan om hur alla på enkla sätt kan minska mängden mat som slängs, berättar Ingela Dahlin, projektledare på Livsmedelsverket.

Fakta
Det här hälls ut i avloppet:
Kaffe/te 38 procent
Mejeriprodukter 25 procent
Drycker (exempelvis saft, läsk, vin, öl) 11 procent
Fast avfall som ris, pasta, flingor 10 procent
Sås och soppa 10 procent
Sött (glass, sylt mm) 2 procent
Övrigt flytande matavfall (exempelvis rått ägg och tomatpure) 4 procent

Mängden uppskattas till 224 000 ton, det motsvarar 26 kilo per person och år.

Studien är utförd av SMED (Svenska MiljöEmissionsData) på uppdrag av Naturvårdsverket och Livsmedelsverket.

Matavfall i soppåsen:
Utöver det som slängs i avloppen visar tidigare studier att svenskarna slänger 81 kilo fast matavfall per person och år i soppåsen. Av dessa beräknas 28 kilo per person och år vara mat som hade kunnat ätas istället för att slängas, så kallat matsvinn.

Läs vidare

Många fördelar med dryckesburken enligt Crown

Crown beverage canx

KLS Pureprint siktar mot den svenska förpackningsmarknaden

Danska KLS Pureprint har under det senaste året genomfört ett antal investeringar och förändringar, vilket har satt en ny riktning för företaget och en säljsatsning i Sverige med en tydlig inriktning på förpackningar.
KLS-Bording_01

Snabbare och kraftfullare: ”Q-Line en milstolpe för Zünd”

Det har gått över ett decennium sedan Zünd lanserade sin tredje generation skärmaskin, G3. Nu kommer uppföljaren Q-Line som riktar sig framför allt till producenter av förpackningar och POS-material (Point of Sales), som både är snabbare och kraftfullare.
Zund-9-1024x683x

Rottneros varslar 24 på Vallviks Bruk

Ökande kostnader, sjunkande massapriser och på sikt svagare dollar är anledningen till att 24 personer varslats om uppsägning på Rottneros bruk i Vallvik.
Vallvikx

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx