180 ton plast per år sparas med Coops nya örtförpackningar

PUBLICERAD: 5 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Änglamarks färska örter säljs nu i pappersbaserade förpackningar. (Bild Coop)

Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna till sitt sortiment av krukodlade örter under egna varumärket Änglamark.

Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram den nya plastbantade lösningen för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.

Till dessa örter har 99 procent mindre plast använts jämfört med färska örter i plastkruka. Örterna odlas utan kruka, i torvjord som hålls samman av ett växtbaserat omtag. De färska örterna packas sedan i en förpackning, som är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

”Vi på Coop jobbar väldigt nära våra producenter och leverantörer för att välja ut de produkter, som tar bäst hänsyn till hållbarhet i alla led, men som också innebär matglädje för våra kunder”, säger Nichlas Olofsson, chef för Inköp & kategori på Coop.

Det är tre olika delar av förpackningen som byts ut. Plastkrukorna ersätts med en växtfiberbaserad lösning, plastbrättet, som örterna distribueras i, ersätts med ett likadant i papp och plastpåsen, som örten säljs i, är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.