Det har blivit en lyckad start för pant- och sorteringssystemet &Repeat för engångs- och take away-förpackningar – mer än 140 restauranger är nu anslutna till systemet.
Det svenska bolaget &Repeat, med en vision inom cirkulär ekonomi, lanserade sitt nya pantsystem den 1 december i fjol. (Läs HÄR). Vid starten fanns cirka 40 Stockholmsbaserade restauranger, tillhörande fyra olika så kallade ”fast casual”-kedjor, anslutna till systemet. &Repeats affärsidé är att restaurangkunder ska placera använda engångsförpackningar som salladsskålar, dryckesbägare, etc. i speciella sorteringskärl och via en mobilbaserad app få fyra kronor i pant för varje återlämnad förpackning.
Nu skriver &Repeat att antalet anslutna restauranger överskrider 140 stycken och bland de senast tillkomna finns kända ”fast casual”-aktörer som Hawaii Poké och Oh Poké.
”Vi är oerhört tacksamma för den respons vi har fått av marknaden och att ledande aktörer i restaurangbranschen är modiga och vill vara med och skapa förändring. Det är helt avgörande för samhällets möjlighet att lyckas med innovation och förändring. Vi är glada över att jobba i en bransch, där så många av de stora aktörerna är ambitiösa och framåtsträvande”, säger Tor Espen Steinvik, CEO och medgrundare av &Repeat.
Som en följd av branschens positiva mottagande av det nya pantsystemet har &Repeat också förstärkt sitt team av anställda.
En av de nyanställda är Jon Haag, som närmast kommer från forskningsinstitutet RISE och som har 20 års erfarenhet inom förpackningar och cirkularitet från anställningar hos bland annat McKinsey & Co, BillerudKorsnäs och Stora Enso. På RISE har Jon Haag ansvarat för affärs- och innovationsområdet Materialomställning.
”Jon Haag är en av Sveriges främsta experter inom cirkularitet och materialeffektivitet. Att han nu kliver ombord på &Repeat visar på vår ambition att skapa förändring”, säger Tor Espen Steinvik.
I sina nya tjänst hos &Repeat får Jon Haag titeln Chief Circular Officer.
”För att uppfylla Parisavtalet och Agenda 2030 kommer det i Europa och i många länder utanför EU att lagstiftas om klart högre återvinningsnivåer från material till nytt material. I Sverige återvinns bara 16 procent av plastförpackningar till nytt plastmaterial, och kraven till år 2025 är 55 procent. Inom take away-förpackningar är återvinningsgraden endast mellan 5 och 15 procent beroende på land. Det känns oerhört spännande att nu kliva in i &Repeat och kunna påskynda utvecklingen”, säger Jon Haag i en kommentar till sin nya tjänst hos &Repeat.
&Repeat skriver i ett pressmeddelande att utmaningen för många företag under de närmsta åren kommer att vara att kunna dokumentera och följa upp hur mycket av det producerade materialet på marknaden, som faktiskt återvinns som nytt material igen. Detta vill &Repeat hjälpa restaurangkedjor och varumärkesägare med. Med ett pantsystem skapas incitament att göra rätt och att skapa inspiration för konsumenter att bidra till klimatförbättringar – och dessutom möjliggörs mätning och spårbarhet.
”Vi vill inte bara att kunder ansluter sig till vårt pantsystem – vår ambition är att bidra inom alla delar som behövs för att lyckas med cirkulär ekonomi: digitalisering, systemförändring och beteendeförändring”, säger Tor Espen Steinvik.