140 restauranger anslutna till engångspantsystemet &Repeat

PUBLICERAD: 3 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Mer än 140 restauranger inom take away och fast casual är nu anslutna till &Repeat, pantystemet för engångsförpackningar. (Bild &Repeat)

Det har blivit en lyckad start för pant- och sorteringssystemet &Repeat för engångs- och take away-förpackningar – mer än 140 restauranger är nu anslutna till systemet.

Det svenska bolaget &Repeat, med en vision inom cirkulär ekonomi, lanserade sitt nya pantsystem den 1 december i fjol. (Läs HÄR). Vid starten fanns cirka 40 Stockholmsbaserade restauranger, tillhörande fyra olika så kallade ”fast casual”-kedjor, anslutna till systemet. &Repeats affärsidé är att restaurangkunder ska placera använda engångsförpackningar som salladsskålar, dryckesbägare, etc. i speciella sorteringskärl och via en mobilbaserad app få fyra kronor i pant för varje återlämnad förpackning.

Nu skriver &Repeat att antalet anslutna restauranger överskrider 140 stycken och bland de senast tillkomna finns kända ”fast casual”-aktörer som Hawaii Poké och Oh Poké.

”Vi är oerhört tacksamma för den respons vi har fått av marknaden och att ledande aktörer i restaurangbranschen är modiga och vill vara med och skapa förändring. Det är helt avgörande för samhällets möjlighet att lyckas med innovation och förändring. Vi är glada över att jobba i en bransch, där så många av de stora aktörerna är ambitiösa och framåtsträvande”, säger Tor Espen Steinvik, CEO och medgrundare av &Repeat.

Som en följd av branschens positiva mottagande av det nya pantsystemet har &Repeat också förstärkt sitt team av anställda.

En av de nyanställda är Jon Haag, som närmast kommer från forskningsinstitutet RISE och som har 20 års erfarenhet inom förpackningar och cirkularitet från anställningar hos bland annat McKinsey & Co, BillerudKorsnäs och Stora Enso. På RISE har Jon Haag ansvarat för affärs- och innovationsområdet Materialomställning.

”Jon Haag är en av Sveriges främsta experter inom cirkularitet och materialeffektivitet. Att han nu kliver ombord på &Repeat visar på vår ambition att skapa förändring”, säger Tor Espen Steinvik.

I sina nya tjänst hos &Repeat får Jon Haag titeln Chief Circular Officer.

”För att uppfylla Parisavtalet och Agenda 2030 kommer det i Europa och i många länder utanför EU att lagstiftas om klart högre återvinningsnivåer från material till nytt material. I Sverige återvinns bara 16 procent av plastförpackningar till nytt plastmaterial, och kraven till år 2025 är 55 procent. Inom take away-förpackningar är återvinningsgraden endast mellan 5 och 15 procent beroende på land. Det känns oerhört spännande att nu kliva in i &Repeat och kunna påskynda utvecklingen”, säger Jon Haag i en kommentar till sin nya tjänst hos &Repeat.

&Repeat skriver i ett pressmeddelande att utmaningen för många företag under de närmsta åren kommer att vara att kunna dokumentera och följa upp hur mycket av det producerade materialet på marknaden, som faktiskt återvinns som nytt material igen. Detta vill &Repeat hjälpa restaurangkedjor och varumärkesägare med. Med ett pantsystem skapas incitament att göra rätt och att skapa inspiration för konsumenter att bidra till klimatförbättringar – och dessutom möjliggörs mätning och spårbarhet.

”Vi vill inte bara att kunder ansluter sig till vårt pantsystem – vår ambition är att bidra inom alla delar som behövs för att lyckas med cirkulär ekonomi: digitalisering, systemförändring och beteendeförändring”, säger Tor Espen Steinvik.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco