Den kurviga Coca-Cola-flaskan är tveklöst en av världens mest ikoniska förpackningar och ett praktexempel på hur viktigt design och form är för att lansera och etablera ett varumärke och en produkt. I år är det 100 år sedan Coca-Cola-flaskan fick sin unika form och The Coca-Cola Companys framgångssaga startade.
Nu öppnar Tekniska museet i Stockholm en utställning om designen bakom ett av världens mest kända varumärken – en berättelse där en svensk från Kungälv har en viktig roll..!
På fina restauranger, vid turistattraktioner och i små byar i världens alla hörn finns den välkända kurviga Coca-Cola flaskan. Men få känner igen designens svenska koppling: glasingenjören Alexander Samuelsson från Kungälv, som för precis 100 år sedan fick patent på flaskan, som skulle kännas igen även i mörker, och även om den slogs sönder i bitar.
I en ny utställning berättar nu Tekniska museet en lite okänd, men enormt framgångsrik, design- och teknikhistoria som startade för 100 år sedan, och som blev början till ett av världens mest kända varumärken.
”Coca-Cola-flaskan är ett spännande exempel på hur viktig produktdesign är i innovationsprocessen. Den snillrika formen satte också igång en spännande historia av förpackningsutveckling både med nya krav på hållbarhet och nya konsumtionsmönster, vilket gör den ständigt aktuell”, säger Peter Skogh, publik chef på Tekniska museet.
Alexander Samuelsson, som utvandrade till USA, hade en bakgrund från Surte glasbruk. I USA blev han hög chef hos flasktillverkaren Chapman Root Bottling och den kurviga flaskan blev företagets bidrag till The Coca-Cola Companys tävling om att ta fram en flaska, som särskilde sig från alla andra. En flaska som skulle kännas igen även i mörker och även om den var slagen i skärvor.
Alexander Samuelsson var alltså en del av historien bakom flaskans ursprungliga design och den snabbt populära flaskan innebar också att The Coca-Cola Company utvecklade en viktig kultur av förpackningsutveckling.
I utställningen på Tekniska museet i Stockholm, som öppnar nu på lördag, den 7 mars och pågår till den 12 april, berättas med hjälp av originalskisser och flaskor ur The Coca-Cola Companys egna samlingar hur designen kom till, men också om hur förpackningen utvecklats från de första skisserna fram till idag.