100-åriga Coca-Cola-flaskan hedras med specialutställning

PUBLICERAD: 3 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Så här såg den allra första Coca-Cola-flaskan ut. Den kurviga formen och den ”segmenterade” ytan på flaskan gjorde den till en unik förpackning|som snabbt blev populär.|Formen på den allra första Coca-Cola-flaskan modifierades till den form vi i dag känner och som anses vara ett av världens mest kända designföremål.

Den  kurviga Coca-Cola-flaskan är tveklöst en av världens mest ikoniska förpackningar och ett praktexempel på hur viktigt design och form är för att lansera och etablera ett varumärke och en produkt. I år är det 100 år sedan Coca-Cola-flaskan fick sin unika form och The Coca-Cola Companys framgångssaga startade.
Nu öppnar Tekniska museet i Stockholm en utställning om designen bakom ett av världens mest kända varumärken – en berättelse där en svensk från Kungälv har en viktig roll..!

På fina restauranger, vid turistattraktioner och i små byar i världens alla hörn finns den välkända kurviga Coca-Cola flaskan. Men få känner igen designens svenska koppling: glasingenjören Alexander Samuelsson från Kungälv, som för precis 100 år sedan fick patent på flaskan, som skulle kännas igen även i mörker, och även om den slogs sönder i bitar. 

I en ny utställning berättar nu Tekniska museet en lite okänd, men enormt framgångsrik, design- och teknikhistoria som startade för 100 år sedan, och som blev början till ett av världens mest kända varumärken.

”Coca-Cola-flaskan är ett spännande exempel på hur viktig produktdesign är i innovationsprocessen. Den snillrika formen satte också igång en spännande historia av förpackningsutveckling både med nya krav på hållbarhet och nya konsumtionsmönster, vilket gör den ständigt aktuell”, säger Peter Skogh, publik chef på Tekniska museet.

Alexander Samuelsson, som utvandrade till USA, hade en bakgrund från Surte glasbruk. I USA blev han hög chef hos flasktillverkaren Chapman Root Bottling och den kurviga flaskan blev företagets bidrag till The Coca-Cola Companys tävling om att ta fram en flaska, som särskilde sig från alla andra. En flaska som skulle kännas igen även i mörker och även om den var slagen i skärvor. 

Alexander Samuelsson var alltså en del av historien bakom flaskans ursprungliga design och den snabbt populära flaskan innebar också att The Coca-Cola Company utvecklade en viktig kultur av förpackningsutveckling. 

I utställningen på Tekniska museet i Stockholm, som öppnar nu på lördag, den 7 mars och pågår till den 12 april, berättas med hjälp av originalskisser och flaskor ur The Coca-Cola Companys egna samlingar hur designen kom till, men också om hur förpackningen utvecklats från de första skisserna fram till idag.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax